تغییرات پوست در سالمندان

تغییرات پوست در سالمندان

افزایش سن باعث تغییر چشمگیری در پوست و بسیاری از تغییرات ناخواسته دیگر می شود؛ در نتیجه سالمندان نیاز به مراقبت های ویژه از پوست خود دارند تا از بروز آسیب های احتمالی پوستی در طی روند پیری، مانند لکه های مربوط به سن، خشکی پوست، چروک و حتی سرطان پیشگیری نمایند.

مواردی برای محافظت و احیای پوست افراد سالخورده وجود دارد که مانع آسیب های پوستی ناشی از نور خورشید و دیگر عناصر موثر در  روند پیری پوست شده و به داشتن پوستی سالم، شاداب و جوان در سالمندی کمک می کند.

اثرات پیری بر روی پوست عبارتند از:

خطوط و چین و چروک های زیبا

قرار گرفتن در معرض آفتاب باعث تجزیه بافت پیوندی در پوست به مرور زمان و همچنین از بین رفتن خاصیت ارتجاعی پوست با افزایش سن می گردد، ب همین دلیل در این سن شاهد ایجاد چین چورک های زیاد در پوست هستیم.

لکه های مربوط به سن

لکه سنی (که گاهی لکه های کبدی نیز نامیده می شوند) لکه های بی ضرر قهوه ای بوده که ظاهر آن گاهی برای سالمندان بخصوص خانم ها آزار دهنده و اصلی ترین دلیل بروز آن قرار گیری در معرض آفتاب می باشد.

خشک شدن پوست

رایج ترین شکایت پوستی در سالمندان خشکی و خارش زیاد پوست به خصوص در نواحی مانند آرنج پاها می باشد؛ دلایل زیادی داشته اما استرس، سیگار، کم آبی و نور خورشید بیشترین تاثیر را دارد.

کاهش سرعت ترمیم و بازسازی پوست

آسیب های پوستی کودکان مانند: خراش، بریدگی، کبودی و سایر صدمات جزئی پوست بسیار سریع و با کمی مراقبت بهبود می یابد؛ اما با افزایش سن، پوست شما توانایی ترمیم خود را از دست داده زیرا مکانیسم های ترمیم و درمانی پوست کند می شوند. بیماری های مزمن مانند دیابت و سوء تغذیه نیز بهبودی را آهسته تر و علاوه بر این نازک  و خشک تر شدن پوست در این دوران خود مسبب زخم های عمیق و گسترده تر گشته که زمان زیادی برای بهبودی لازم دارند.

خطر ابتلا به سرطان پوست افزایش می یابد

درست با بالا رفتن خطر ابتلا به بیماری های قلبی، خطر ابتلا به سرطان پوست نیز در دوران سالمندی افزایش یافته، البته این احتمال با قرار گرفتن در معرض نور ماوراء بنفش خورشید و سابقه خانوادگی سرطان پوست بیشتر می شود.

نکاتی درباره مراقبت از پوست سالمندان

مراقبت صحیح پوست برای افراد مسن امری ضروری و پرستار سالمند در منزل با انجام مراقبت های خاصی می تواند به سلامت بیشتر پوست فرد کمک نماید:

مراقبت روزانه پوست

استفاده هر روز از کرم های مرطوب کننده و آب رسان باعث حفظ استحکام و آبرسانی بیشتر آن می شود؛ علاوه بر این استحمام در آب گرم و نبودن در معرض هوای سر دو خشک از آسیب های بیشتر به پوست جلوگیری می کند.

استفاده از کرم ضد آفتاب

قرار گیری پوست در معرض نور مستقیم  آفتاب بین ساعت 10 صبح و 4 بعد از ظهر، حتی در روزهای ابری، به دلیل تشدید پرتوهای خورشید موجب آسیب پوستی شدیدی در افرار شده؛ لذا استفاده هر دو ساعت یکبار ضد آفتاب هایی با قدرت حداقل 15 SPF در این زمان ها ضروری می باشد.

رژیم و هیدراتاسیون

مصررف آب به مقدار کافی و خوردن یک رژیم غذایی سالم برای داشتن پوست سالم بسیار حیاتی، همچنین دریافت مقدار مناسب مواد مغذی و آب باعث بازسازی و ترمیم سریع تر پوست می گردد.

پرستار سالمند در منزل با انجام مراقبت های فوق و تنظیم یک برنامه غذایی کامل و مناسب با شرایط فر می تواند کمک بزرگی در پیشگیری از مشکلات رایج پوستی مانند خشکی پوست گردیده و علاوه بر آن باعث تسریع روند بهبودی زخم ها به دلیل انجام اصولی مراقبت های پزکی در خانه می گردد.