در صنعت کشاورزی اسید بوریک به عنوان یک اسید متداول جهت تولید کودهای شیمیایی حاوی بور که به حالت فیزیکی مایع تولید و عرضه می شوند شناخته شده است. درصد عنصر بور در این نوع کودها غالبا چیزی حدود 10 درصد می باشد. در این متن به معرفی بیشتر این اسید و کاربرد آن در صنعت کشاورزی می پردازیم. جهت استعلام قیمت، تهیه و ثبت سفارش خرید اسید بوریک و همچنین دریافت پاسخ پرسش های خود پیش از خرید این ماده شیمیایی می توانید با کارشناسان ما به شماره تلفن های مربوطه تماس حاصل نمایید.

اسید بوریک چیست؟

اسید بوریک ماده ای شیمیایی با فرمول H3BO3 است که از نظر قدرت اسیدی یک اسید ملایم شناخته می شود. این اسید دارای خواصی چون ضد قارچ و ضد ویروس بودن است و خصلت میکروب کشی بالایی دارد از این رو از آن در تهیه مواد ضد میکروارگانیسم های زنده استفاده می کنند. از نظر ویژگی های فیزیکی اسید بوریک ماده ای به حالت جامد با بلورهای بی رنگ و بعضا سفید رنگ است که حلالیت بالایی در آب دارند. نقطه ذوب H3BO3 دمای حدود 170 درجه سانتی گراد می باشد.

علاوه بر صنعت کشاورزی از این اسید در صنایع دیگری چون صنعت تولید کاشی (و سرامیک)، تولید مواد ضد عفونی کننده و گندزداها، تولید انواع حشره کش ها و … نیز استفاده می کنند.

اسیدبوریک را می توان به روش های مختلف (مصرف خاکی قبل از کاشت، آب آبیاری و محلول پاشی) مصرف نمود.

محلول پاشی پنج در هزارآن همراه پتاس و سولفات روی در پائیز بعد از برداشت محصول و یا اوایل بهار به همراه ازت و روی قبل از باز شدن شکوفه ها بسیار با اهمیت و مفید است.

https://elderly-nurse.blog.ir/1400/12/23/%DA%A9%D8%A7%D8%B1%D8%A8%D8%B1%D8%AF-%D8%A7%D8%B3%DB%8C%D8%AF-%D8%A8%D9%88%D8%B1%DB%8C%DA%A9-%D8%AF%D8%B1-%D8%B5%D9%86%D8%A7%DB%8C%D8%B9%C2%A0-%D8%AF%D8%A7%D8%B1%D9%88-%D8%B3%D8%A7%D8%B2%DB%8C

درختان: در زمستان در قسمت میانی سایه انداز به همراه کود حیوانی و گو گرد به صورت چالکود یا کانال کود به میزان ۱۰۰ تا ۱۵۰ گرم در هر درخت بارور مصرف می شود.

نباتات زراعی: هنگام تهیه بستر بذر همراه با سایر کودهای شیمیایی زمستانه به میزان ۵۰ تا ۸۰ کیلو گرم در هکتار در زیر خاک مصرف می شود .

محلولپاشی: در درختان میوه به نسبت ۳ تا ۵ در هزار و در محصولات زراعی به نسبت ۳ تا ۴ در هزار محلولپاشی می شود.

استفاده از اسید بوریک در صنعت کشاورزی چه اهمیتی دارد؟

H3BO3 در صنعت کشاورزی علاوه بر اینکه به عنوان یک آفت کش موثر عمل می کند و از این رو یک ماده شیمیایی مفید برای مبارزه با آفات کشاورزی است، در جهت رشد گیاهان نیز به دلیل داشتن عنصر بور در ساختار خود تاثیر بسیار مثبتی دارد.

در واقع تمامی ترکیباتی که حاوی عنصر بور هستند در غلظت پایین جهت تولید کودهای شیمیایی کشاورزی به کار گرفته می شوند. از آنجایی بر غلظت پایین ترکیبات حاوی بور در تهیه کودهای شیمیایی کشاورزی تاکید شد که از غلظت بالای این نوع ترکیبات عموما در تولید مواد ضد قارچ، حشره کش ها و ضد جلبک ها استفاده می کنند.

بوریک اسید را می‌توان از واکنش بوراکس با یک اسید معدنی مانند هیدروکلریک اسید تهیه کرد.

Na2B4O7·10H2O + 2 HCl → 4 B(OH)3 [or H3BO3] + 2 NaCl + 5 H2O

همچنین می‌توان آن را با استفاده از هیدرولیز بورتیرهالیدها و دی‌بوران‌ها تهیه کرد:

B2H6 + 6 H2O → 2 B(OH)3 + 6 H2

(BX3 + 3 H2O → B(OH)3 + 3 HX (X = Cl, Br, I

کاربرد پزشکی و درمانی اسید بوریک

محلول بوریک اسید در درمان عفونت قارچی مهبل، تبخال و آکنه کاربرد داشته و همچنین در محلولهای شستشوی چشمی و گوشی و پمادهای ضد سوختگی موجود می‌باشد. از بوریک اسید به عنوان حشره کش نیز استفاده می‌شود.

استفاده از بوریک اسید در درمان عفونت‌های قارچی که عاملی به غیر از کاندیدا آلبیکانز داشته‌اند و داروهای موجود بر آنها مؤثر نبوده است، تجویز می‌شود.