این ترکیب در پزشکی برای اسیدی شدن ادرار استفاده می شود. ادراری که کمی اسیدی است به کلیه ها کمک می کند تا از اسید اوریک خلاص شوند و به جلوگیری از نقرس و انواع خاصی از سنگ کلیه (اورات) کمک می کند. این ترکیب همچنین می تواند از بروز برخی مشکلات متابولیکی (اسیدوز) ناشی از بیماری کلیه، پیشگیری و آنرا درمان کند.

اسید سیتریک و نمک های سیترات (که حاوی پتاسیم و سدیم هستند) متعلق به دسته ای از داروها هستند که به عنوان قلیایی کننده های ادرار شناخته می شوند. از آنجا که برخی شرایط شما را ملزم به محدود کردن مصرف پتاسیم و سدیم می کند، ممکن است انتخاب آنها توسط پزشک به میزان پتاسیم و سدیم شما بستگی داشته باشد.

انواع سیترات سدیم چیست؟

در اصل ۳ نوع  سیترات سدیم وجود دارد

 مونو سدیم سیترات

سیترات دی سدیم

تری سدیم سیترات

تری سدیم رایج ترین نوع  این اسید برای محصولات غذایی است. برای به دست آوردن این اسید، باید قسمت H + اسید سیتریک را از بین ببرید و آن را با یون های Na + جایگزین کنید. از نظر عملی، این ماده شیمیایی عامل مهمی در آزمایشگاههای شیمی بوده است.

کاربرد تری سدیم سیترات در صنایع غذایی

این ترکیب طور گسترده ای به عنوان تنظیم کننده اسیدیته و نگهدارنده در صنایع غذایی استفاده می شود. سدیم سیترات به عنوان تنظیم کننده اسیدیته در کیک و مرباها، در سوسیس برای بهبود طعم و به عنوان بافر کننده در تولید نوشابه های گاز دار استفاده می شود.

این ماده برای تنظیم اسیدیته در ژله ها و به عنوان بهبود دهنده طعم در بسیاری از مواد غذایی مورد استفاده قرار می گیرد. سدیم سیترات در نقش امولسیفایر در آبمیوه، لبنیات و بستنی نیز کاربرد دارد.

علاوه بر این به عنوان پف کننده در خامه و به عنوان امولسیون کننده در پنیرهای فرآوری شده کاربرد دارد و به عنوان یک نگهدارنده برای جلوگیری از کپک در میوه و سبزیجات استفاده می شود.

چگونه از سدیم سیترات استفاده کنیم؟

تعیین محدوده دقیق غلظت برای استفاده عملی از این ماده شیمیایی بسیار دشوار است، زیرا این بستگی به سایر مواد تشکیل دهنده آن محصول نیز دارد. از این ماده باید درحد متوسط ​​استفاده شود، زیرا هم شور و هم ترش است.

همچنین دارای عطر و طعم شور و ملایم تارت است. می تواند به همراه اسید سیتریک برای ساختن بافرهای سازگار با بیولوژیکی مورد استفاده قرار گیرد.

https://elderly-nurse.blog.ir/1400/12/23/%D8%B3%DB%8C%D8%AA%D8%B1%D8%A7%D8%AA-%D8%B3%D8%AF%DB%8C%D9%85-%DA%86%DB%8C%D8%B3%D8%AA

نتیجه گیری

سیترات سدیم، نمک سدیم اسید سیتریک است. کاربردهای متنوعی به خصوص در مواد غذایی دارد.  در سه نوع مونو سدیم سیترات، سیترات دی سدیم، تری سدیم سیترات دیده می شود. از خواص آن می توان به فرمول مولکولی C6H5Na3O7 و ظاهری با دانه های سفید اشاره کرد.از این ماده باید در حد متعادل استفاده کرد، زیرا طعمی هم شور و هم ترش دارد.