اسید بوریک می تواند به عنوان یک ضد عفونی کننده برای سوختگی های جزئی یا برش های سطحی استفاده شود. همچنین اسید بوریک ( Boric acid ) در یک محلول بسیار رقیق شده به عنوان محلول شستشوی چشم استفاده می شود. اسید بوریک را می توان به عنوان محلول ضد عفونی واژینال برای درمان واژینوز باکتریایی به علت قلیایی شدن آن مورد استفاده قرار داد .

همچنین برای جلوگیری از ایجاد عفونت و آلودگی های قارچی در کفش ورزشکاران، مقداری از اسید بوریک ( H3BO3 ) بصورت پودر در جوراب ورزشکاران قرار میگیرد. همچنین این ماده محلول در الکل می تواند برای درمان برخی از انواع خارجی عفونت گوش (عفونت گوش) در انسان و حیوانات استفاده می شود.

در انگلستان، اسید بوریک بعنوان نگهدارنده در ظروف نمونه ادرار در آزمایشگاه ها استفاده می شود.

از مهمترین خواص اسید بوریک، خواص آنتی باکتری و آنتی قارچ بودن آن است.

این خواص اسید بوریک باعث شده تا در پزشکی استفاده فراوانی از این ماده شود و آنرا به عنوان دارویی برای ضد عفونی همه اعضای بدن بشناسند.

بسیاری از دارو ها وجود دارند که مقدار اندکی از اسید بوریک را در خود دارند و پزشکان برای اموری همچون ضدعفونی کردن، تنظیم pH و از بردن خشکی چشم آنرا تجویز می کنند. همچنین بوریک اسید در جهت از بین بردن عفونت واژینال هم کارایی دارد.

در ضمن توجه داشته باشید که مجوز استفاده از این ماده شیمیایی به قصد درمان، فقط با اجازه پزشک می باشد.

سایر کاربرد های بوریک اسید (Boric acid)

میکرب کش

عامل ذوب کننده در صنعت جوشکاری

تهیه و تولید مواد شوینده

تولید ضد یخ

چرم سازی

انعقاد پلاستیک های مصنوعی

در انواع کود های شیمیایی

صنایع هسته ای

جالب است بدانید در آمریکا سال 1948 برای دفعه اول در جهان، از بوریک اسید به عنوان یک حشره کش در جهت کنترل مورچه ها، سوسک ها، موریانه ها و کک ها و بسیاری از جیوانات دیگر استفاده شده است.

علت آنکه اسید بوریک برای کشتن حشرات خانگی مورد استفاده قرار گرفته است آن می باشد که ضرر و عارضه ای برای سلامتی انسانها ندارد.

روش عملکرد اسید بریک برای مقابله با حشره ها

این ماده یک سم معده است که اثرات متابولیسمی بر روی حشرات دارد و همچنین از پودر خشک آن در جهت سایندگی ستون فقرات حشرات استفاده می شود.

https://elderly-nurse.blog.ir/1400/12/23/%DA%86%D8%B1%D8%A7-%D9%BE%D9%86%D8%AC%D8%B1%D9%87-%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D9%87%D8%A7%D9%81%D9%85%D9%86-%D9%85%D8%AD%D8%A8%D9%88%D8%A8%DB%8C%D8%AA-%D9%BE%DB%8C%D8%AF%D8%A7-%DA%A9%D8%B1%D8%AF

سوسک پس از آنکه با این ماده مسموم می شود به سرعت نمی میرد و با سرعتی آرام به خانه خود برگشته و در آنجا جان میدهد و به عبارتی مرگ تدریجی خواهد داشت. اما نکته جالب این موضوع آن است که وقتی سوسک در لانه خودش جان میدهد، بقیه سوسک ها از آن تغذیه می کنند و به همین دلیل اسید بوریک به بدن آنها هم منتقل میشود و در نتیجه آنها هم می میرند.