نشانه های اسهال در سالمندان

کارایی اعضای بدن با افزایش سن و کهولت سالمند تحلیل رفته و عملکرد ضعیفتری خواهد داشت، دستگاه گوارش نیز دچار بیماریهای گوارشی سالمندان می‌شود. گاهی سالمند بیمار یا بستری در تخت، احساس ابتلا به بیماری اسهال می‌کند. اما این درحالیست که انسداد روده‌ای در اثر تجمع توده بزرگ مدفوع سفت و خشک بوجود آمده و مایعات دفع شده از کنار آن، با اسهال اشتباه گرفته می‌شود. بنابراین فرد مسن یا خانواده وی از داروهای ضد اسهال استفاده می‌کنند که در این شرایط فرد مسن دچار وضعیت وخیمی می‌گردد.

علل اسهال سالمندان

اسهال علل بسیار متفاوتی دارد، از جمله عدم تحمل یک ماده غذایی، آلرژی به یک ماده غذایی، تغییرات آب و هوا و شرایط اقلیمی، مصرف یکسری از داروها، میکروب و انواع عفونت‌ها، یکسری بیماری‌های روده‌ای و غیرروده‌ای و …

اسهال در سالمندان وقتی رخ می‌دهد که سرعت حرکت‌های روده یا حجم محتویات آن افزایش یابد. عوامل زیادی باعث بروز این عارضه می‌شوند که غذاهای آلوده عمده‌ترین دلیل آن هستند.

اسهال حاد در سالمندان عارضه ای کشنده | آسانیسم

به طورکلی می‌توان گفت که عوامل میکروبی یا ویروسی، شایع‌ترین علل اسهال هستند. برخی بیماری‌ها نظیر التهاب‌های روده‌ای، ایدز، ناسازگاری‌های غذایی یا مسمومیت‌ها هم می‌توانند این مشکلات گوارشی را ایجاد کنند. مصرف برخی از داروها هم می‌توانند عامل بروز باشند. آنتی بیوتیک ها از جمله این داروها هستند. همچنین علل بسیار دیگری هم دارد.

بیماری اسهال در سالمندان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. چرا که این مسئله باعث دفع سریع آب بدن و بروز بسیاری نارسایی‌ها چون نارسایی کلیه، عدم کنترل تنظیم سدیم و پتاسیم خون و ... می‌شود. در پی این موارد سکته و مرگ حتی پیش روی آنان می‌باشد. آب از دست رفته بدن در صورت بروز این بیماری از طریق مایعات و سرم بازگردانده می‌شود. پرستار سالمند در منزل با در نظر گرفتن یک رژیم غذایی متعادل تا حدود زیادی می‌تواند از ایجاد این مشکل پیشگیری کند.

 

اگر فرد بطور ناگهانی دچار اسهال با شدت زیاد شود، دچار اسهال حاد شده است. اسهال حاد نیاز به درمان پزشکی دارد یا گاهی بدون درمان برطرف می‌شود. اما طول مدت در اسهال مزمن طولانی‌تر است و بیش از 4 هفته ادامه دارد. اسهال مکرر (اسهالی که قطع شده و دوباره شروع می‌شود) نیز به عنوان اسهال مزمن در نظر گرفته می‌شود. در اکثر مواقع اسهال حاد بدلیل عفونت و غذاهای خاص ایجاد می‌گردد.

درمان دارویی

داروهای ضد اسهال، علایم آزاردهنده را برطرف می‌کنند. این داروها تعداد دفعات این عارضه را کاهش می‌دهند و برای کودکان مناسب نیستند. حتی بزرگسالان هم باید در مصرف این فرآورده‌ها احتیاط کنند. در صورت وجود علایم خطر به جای استفاده از این داروها حتماً باید به پزشک مراجعه شود.

برخی تحقیقات نشان داده‌اند پروبیوتیک ها که حاوی باکتری‌های مفید هستند، ممکن است به درمان کمک کنند به خصوص اسهال‌های ویروسی. به طور طبیعی باکتری‌های مفیدی در دستگاه گوارش زندگی می‌کنند. برخی از این باکتری‌های مفید در مواد غذایی مثل انواعی از ماست پرورش داده شده‌اند که به آنها فراورده‌های حاوی پروبیوتیک می گویند. اخیراً کپسول‌های حاوی این میکروب‌های مفید هم به بازار آمده‌اند. فراورده‌های حاوی پروبیوتیک در برخی بیماران در درمان اسهال مفید هستند. یکی از عوارض احتمالی آنها نفخ و دفع گاز است.

پیشگیری از اسهال در دوران سالمندی

برای بهبود اسهال در سالمند، پرستار در منزل بطور ناگهانی نباید تغییر رژیم غذایی دهد. در اسهال مزمن برای جلوگیری از برگشت آن، مواد غذایی را متداول به رژیم اضافه کنید.

پیشگیری از اسهال در دوران سالمندی, اسهال حاد در سالمندان, اسهال در سالمندان, اسهال, بیماری اسهال, اسهال حاد, اسهال مزمن, اسهال مکرر, علل اسهال در سالمندان

برای پیشگیری از اسهال در دوران سالمندی، افراد می‌بایست:

از ‌ غذاهای بوفه‌ای یا پیک‌نیکی که چندین ساعت در فضای آزاد بوده‌اند، غذاهای آماده و کنسروی، غذاهای دستفروشی، همچنین غذاهای خام و نیم‌پز مثل غذاهای دریایی اجتناب نمایند. از نوشیدن آبهای تصفیه نشده خودداری کنید.

رعایت کامل اصول بهداشتی بخصوص شستن دستان خود قبل از صرف غذا و میان وعده و پس از اجابت مزاج لازم برای پیشگیری از اسهال است.

مشورت با پزشک در صورت مصرف داروی خاص و دچار اسهال.

برای جبران مایعات و الکترولیت‌های از دست رفته بدن، آب و مایعات فراوان مصرف نمائید.

از مصرف شیر و مواد لبنی مانند بستنی و غذاهای چرب و سرخ شده اجتناب کنید.

از مواد غذایی شیرین و شیرینی‌ها و انواع کیک‌ها و کمپوت‌ها (هم شیرین کننده‌های طبیعی و هم صنعتی) و همچنین از نوشیدن آب‌میوه و میوه‌های خام خصوصاً خانواده مرکبات (طبیعی یا صنعتی) پرهیز کنید.

از دیگر نکات برای پیشگیری از اسهال در دوران سالمندی این است که سبزیجات خام یا پخته کمتر مصرف کنید که البته برخی سبزیجات به بهبود بیماری اسهال کمک کرده مانند هویج پخته یا سیب زمینی پخته که به علت تفاوت نوع فیبر موجود در آنها، این سبزیجات به صورت قابض عمل می‌کنند.

علاوه بر موارد ذکر شده در بالا غذاهای پُرپروتئین مانند گوشت و پنیر به علت محتوی فیبر کمتر ممکن است در ایجاد یبوست مؤثر باشند. خوردن موز نیز (تفاوت در نوع فیبر آن نسبت به سایر میوه‌ها)، برنج ساده پخته شده، مرغ پخته شده بدون روغن در بهبود شرایط کمک کننده است.

اگر در خانه، سالمندی دارید که نیاز به مراقبت دارد و به علت نگرانی از قیمت پرستار سالمند در منزل از دریافت این خدمات خودداری می‌کنید، باید بدانید که آسانیسم با در نظر گرفتن کلیه‌ی گروه‌ها مناسبت‌ترین قیمت‌ها را در این حوزه ارائه می‌دهد. چراکه آسانیسم خواهان بالا بردن سطح سلامت و افزایش کیفیت زندگی است.