ورزش در دوران سالمندی

ورزش یوگا و اثر آن بر سلامتی سالمندان

اثر مثبت فعالیت های بدنی بر روی روند پیری سالم امری بدیهیست؛ اما به دلیل کاهش توان بدنی، بیماری و سایر عوامل، برخی از افراد مسن دنبال روشی ایمن، مؤثر و لذت بخش برای ورزش هستند.

یوگا می تواند به سالمند جهت بهبود استقامت و انعطاف پذیری کمک کند، همچنین باعث کاهش ریسک ابتلا به بسیاری از بیماری های مزمن گردیده یا در کنترل آن ها تاثیر گذار باشد؛ علاوه بر بهبود وضعیت جسمی و تحرک از طریق ورزش، فوایدی برای کاهش استرس و تقویت روحیه نیز به همراه دارد.

یوگا چیست؟

یوگا یک تمرین کم تحرک و ذهنی که به راحتی در دسترس عموم قرار دارد. میلیون ها انسان در هر سنی و توانایی های جسمی می توانند روزانه یوگا را در همه مکان ها، از جمله باشگاه های ورزشی، پارک ها یا حتی در اتاق خواب خود تمرین کنند.

یوگا بر روی تقویت قدرت انعطاف پذیری و تعادل از طریق تکنیک های کنترل شده تنفس، مدیتیشن، آرامش و وضعیت های بدنی تمرکز دارد.

یوگا همچنین هنگام حرکت  روی تنفس تمرکز داشته و  بسیاری از جلسات یوگا با یک دوره آرامش یا مراقبه به پایان می رسد؛ در نتیجه کنترل تنفس و صرف زمان هدفمند برای استراحت به کاهش استرس و بهبود خلق و خو کمک می کند.

مزایای یوگا برای سالمندان چیست؟

شیوه های ذهنی این ورزش و انجام منظم آن بهترین ابزار برای بهبود و حفظ سلامت و رفاه می باشد؛ لذا در بزرگسالان مسن، یوگا ورزشی مناسب و همراه با مزایای جسمی و روحی فراوان در دوران پیری است.

یوگا هنگامی که به طور منظم انجام گرد، مزایای سلامتی، جسمی و روحی زیر را فراهم می کند:

  1. تسکین درد

یوگا یک تمرین عالی و موثر برای بهبود انعطاف پذیری و سلامت مفصل بوده و موجب کاهش درد و سفتی آن در مبتلایان به روماتوئید و آرتروز می شود.

  1. خطر زمین خوردن کمتر می شود

یوگا با افزایش قدرت و تعادل در کل بدن، باعث کاهش خطر زمین خوردن در هنگام حرکت شده  همچنین موجب ارتقا دامنه حرکت و سلامت پای سالمند می گردد؛ در نتیجه تمام این موارد گفته شده اثر مستقیمی بر کاهش خطر سقوط دارد.

  1. کاهش خطر بیماری مزمن و مدیریت بهتر آن ها

تحقیقات نشان داده یوگا عوامل خطر ابتلا به بیماری های متابولیکی مانند دیابت و سندرم متابولیک را کاهش؛ همچنین با بهبود سلامت قلب و عروق موجب کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی در سالمندی می گردد. تمرین مرتب یوگا استرس را کاهش و به دنبال آن  فشار خون را نیز کاهش می دهد؛علاوه بر این به کاهش وزن کمک کرده و حتی بر سلامت تنفس نیز اثر دارد.

  1. کاهش اضطراب و افسردگی

یوگا به عنوان یک تمرین ذهن آگاهی، افراد بزرگتر را ترغیب می کند روی بدن، ذهن و محیط اطراف خود تمرکز کنند. تمرین منظم یوگا منجر به بهبود روحیه، کاهش اضطراب و خطر افسردگی شده، حتی باعث احساس انرژی بیشتری در سالمندان می شود.

چگونه می توان بزرگسالان مسن را با یوگا شروع کرد؟

شروع ورزش یوگا بسیار آسان، اما باید به آرامی و بدون هیچ فشاری آغاز گردد؛ اگرچه بیشتر افراد با خیال راحت می توانند یوگا را تمرین کنند، اما افراد مسن باید به پزشک مراجعه و بررسی کنند آیا حرکات خاص یوگا سلامتی آن ها را تهدید نمی کند سپس در صورت صلاح دید پزشک شروع به انجام آن کنند.

انجام نادرست برخی حرکات در اینورزش صدمات زیادی به بدن سالمند وارد کرده لذا تمامی فعالیت های ورزشی بهتر است در حضور پرستار سالمند انجام شده تا از بروز حوادث این چننی جلوگیری نماید.

علاوه بر این سالمندان به دلیل حرکات کند تر ممکن است در ورزشگاه های لوغ زمین خورده یا دچار شکستگی شوند بنابراین بهترین مکان برای آنها محیط های خلوت مثل حیاط خانه می باشد.

هرگز سالمند را وادار به تحمل فشار زیاد حین ورزش ننمایید چرا که نه تنها باعث تقوت عضلات نمی گرددبلکه موجب از کار افتادی او می شود.