فشار خون بالا در سالمندان

فشار خون بالادر سالمندان

فشار خون بالای سالمندان، شایع ترین بیماری بعد سن 65 سالگی در واقع فشار جریان خون هنگام  عبور از قلب به رگ ها فشار خون بوده و مقدار نرمال برای آن 120 بر روی 80  است. فشار خون بالا (Hypertention) به معنای افزایش فشار وارد بر رگ ها و افزایش احتمال آسیب عروق ظریف اندام هایی مانند مغز می باشد.

به طور متوسط نیمی از افراد درسنین پیری به فشار خون بالا دچار می شوند. علائم و نشانه های آن در اکثر موارد پنهان است به همین دلیل به آن قاتل خاموش می گویند و افراد زمانی که این بیماری آسیب جدی وارد کرده متوجه آن می شوند.

علائم فشار خون بالا در سالمندان

بررسی منظم فشار خون در دوران پیری امری مهم و تا صورت مشاهده افزایش آن مراقب سالمند باید با تغییر دادن وضعیت فرد دوباره اقدام به گرفتن فشار کند اگر همچنان بالا بود با پزشک معالج مشورت نماید.

فشار بالای 130 بر روی 80 در سالمندان بدون سابقه قبلی فشار خون، بالا در نظر گرفته شده و باید به پزشک ارجاع داده شود. البته میزان فشار خون نرمال در کسانی که این بیماری را داشته و دارو کنترل فشار مصرف مینمایند متفاوت است.

در افراد سالمند معمولا فشار سیستولیک (عدد بزرگتر) بالاتر از 130 بوده و دلیل آن سفتی دیواره برگ ها دراین سن می باشد. این شکل از فشار خون شایع ترین نوع در افراد بالای 65 سال بوده و علاوه بر تنگی نفس در زمان فعالیت فرد دچار سرگیجه و در موارد شدیدتر باعث سکته مغزی، بیماری قلبی، مشکلات چشمی و نارسایی قلبی در سالمند است.

اما اگر فشارخون رد مسن پایین تر از 90/60 باشد نیز علائمی شبیه سرگیجه، سبکی سر یاحتی ضعف دیده شده که اصلی ترین علت آن در سالمندان مصرف اشتباه دارو است.

مطالب مرتبط: اثرات بیماری های مزمن مانند فشار خون بر کیفیت زندگی

ریسک فاکتور های فشار خون بالا

سن بالا: با افزایش سن احتمال ابتلا به بیماری فشارخون بیشتر می شود

جنسیت: مردان کمتر از 55 سالگی بیشتر از زنان دچار فشار خون شده و زنان بعد از سن یائسگی بیشتر دچار می شوند.

سابقه خانوادگی: اگر یکی از والدین فشار خون بالا داشته به احتمال زیاد شما نیز به آن در آینده مبتلا می شوید.

کنترل فشار خون بالا در سالمندان

به دلیل تغییرات فیزیولوژیک و طبیعی بدن در سنین بالا، مانند تغییر در سفتی رگ های خونی بسیار از افراد در سنین بالا حتی با داشتن عادات سالم غذایی درچار فشار خون بالا  می شوند. بنابراین پرستار سالمند می تواند با تغییراتی در شیوه زندگی این بیماری را تا حد زیادی کنترل نماید.

  • کنترل وزن: افزایش وزن خود باعث بالا رفتن فشار خون شده بنابراین داشتن یک رژیم غذایی سالم برای کنترل بیماری امری لازم است.
  • ورزش روزانه: ورزش منظم روزانه به خیلی از سالمندان کمک کرده و علاوه بر ایجاد نشاط با کنترل فشار باعث کاهش عوارض قلبی و مغزی این بیماری در آینده می شود. البته مراقب فرد سالخورده باید نوع و مدت ورزش را بر حسب شرایط فیزیکی او تعیین نماید.
  • رژیم غذایی مناسب: رژیمی سرشار از میوه، سبزیجات، غلات سبوس دار و لبنیات کم چرب مناسب ترین رژیم برای افراد فشارخونی است.
  • نمک را کم کنید: افزایش سن باعث تاثیرپذیری بیشتر فشار نسبت به مصرف نمک  بوده بنابراین در دوران پیری باید رژیم کم نمک مانند رژیم DASH برای فرد در نظر بگیرید.
  • کاهش مصرف سیگار: سیگار خطر سکته مغزی و قلبی را در سالمندان فشارخونی افزایش داده پرستار باید با آموزش سالمند را تشویق به ترک آن نماید.
  • درمان اختلالات خواب: گاهی مشکلاتی مانند خروپف و آپنه (گرفتن نفس در خواب) میتواند باعث افزایش فشار خو در هنگام شب شود.
  • استرس بیمار را مدیریت کنید: مهم ترین وظیفه پرستار سالمند مدیریت شرایط استرس زا می باشد.

نظارت بر دوز مصرف داروها: بسیاری از سالمندان زمان و دوز مصرفی دارو ها را فراموش و با مصرف بیش از حد باعث افتناگهانی فشار خون و عوارض بعدی آن مانند سرگیجه، سقوط و شکستگی می شوند . بنابراین مراقب افراد مسن باید علاوه بر بررسی منظم فشار خون باید از مصرف صحیح داروها مطمئن شود.