رژیم غذایی سالمندان دیابتی

مصرف برخی غذا در دوران سالمندی علاوه بر تامین نیازهای ضروری بدن، به کاهش سطح گلوکز خون و کنترل دیابت کمک می نماید. بنابراین رژیمی سرشار از سبزیجات ، میوه ها و پروتئین های سالم برای افراد مبتلا به دیابت توصیه می گردد.

رژیم غذایی سالمندان دیابتی

مراقبین سالمندان برای کنترل دیابت نباید فرد را از برخی غذاها محروم نمایند. نظارت بر مصرف غذاهای دارای کربوهیدرات زیاد مانند نان و برنج، به معنای حذف کامل آن ها از رژیم غذایی بیمار نمی باشد. به طور کلی در غذای فرد دیابتی باید 4 نکته رعایت شود:

  • وعده های زیاد برای میوه و سبزیجات در نظر بگیرید
  • حتما دارای پروتئین باشد
  • مواد غذایی با قند کمتری انتخاب شود
  • از چربی های ترانس خودداری کنید

 

8 دسته از مواد غذایی مفید برای سالمندان دیابتی

 

  1. سبزیجات برگ سبز

سبزیجاتی مانند اسفناج و کلم بروکلی به دلیل آنتی اکسیدان بالا و وجود آنزیم های هضم کننده نشاسته برای سالمندان دیابتی بسیار مفید است. همچنین این مواد غذایی به تامین ویتامین های ضروری بدن، کلسیم، مواد معدنی و پروتئین کمک میکند. بنابراین افزدون سبزیجات برگ سبز در رژیم غذایی فرد و تهیه غذاهایی مانند سالاد و سوپ ها توسط مراقبین بیمارضروریست.

  1. غلات کامل

مصرف غذاهای حاوی غلات سبوس دار(مانند نان سنگک) به دلیل مقادیر زیادی فیبر و مواد مغذی برای افراد مبتلا به دیابت بسیار مفید است. علاوه برآن به دلیل جذب کندتر مواد نشاسته ای غلات در هنگام هضم غذا، به حفظ  پایداری سطح قند خون سالمند کمک می کند.

  1. روغن های گیاهی

همواره مقدار مشخصی از روغن های سالم برای حفظ عملکرد و تقویت سلامت قلب و مغز نیاز است. بنابراین برای تامین آن باید از روغن های گیاهی مانند روغن زیتون یا کنجد هنگام تهیه غذا استفاده نمود. شیرینی ها علاوه بر قند بالا دارای مقدار زیادی روغن ها جامد بوده، بنابراین هرگز به عنوان میان وعده در غذای سالمند قرار ندهید.

  1. حبوبات

حبوبات مانند لوبیا و عدس علاوه بر منبع مفید پروئین های گیاهی، جایگزین مناسب کربوهیدرات در رژیم غذایی سالمندان است. فیبر بالای این مواد غذایی با کاهش اشتها بیمار تاثیر زیادی در کنترل بیماری دیابت نوع دو دارد.

 

  1. آجیل

مصرف آجیل هایی مانند گردو به دلیل وجود امگا 3 بالا، احتمال ابتلا به بیماری های قلبی عروقی در سالمندان دیابتی را کاهش می دهد. همچنین مواد مغذی دیگری مانند ویتامین B6، منیزیم و آهن در گردو،  نقش کلیدی در پیشگیری از دیابت دارد. پرستار بیماران دیابتی، باید با قرار دادن گردو به صورت خام (در وعده صبحانه) یا تفت داده شده (در غذاهایی مانند کوکو یا خورشت ها) سالمند را تشویق به مصرف این ماده غذایی مفید کنند.

 

  1. مرکبات

بسیاری از محققان به دلیل وجود انتی آکسیدان بیوفلاوونوئید در مرکباتی مانند پرتقال ، گریپ فروت و لیمو، آنها را مواد غذایی ضد دیابت می نامند. چرا که علاوه بر تامین بسیار از ریزمغذی های ضروری بدن سالمندان، به کاهش سریع تر قند خون بیماران کمک می‌کنند. همچنین مقدار بالای ویتامین C در مرکبات، باعث تقویت سیستم ایمنی و کاهش احتمال بروز بیماری های عفونی در سالمندان می گردد.

 

 

  1. لبنیات پروبیوتیک

باکتری های مفید دستگاه گوارش انسان به نام پروبوتیک ها، به هضم و جذب بهتر مواد غذایی کمک می کنند. مصرف لبنیات پروبیوتیکی علاوه بر کمک به هضم بهتر غذا، سطح کلسترول خون و احتمال ابتلا به بیماری های قلبی در سالمندان دیابتی را کاهش می دهد. همچنین مصرف غذاهای پروبیوتیکی باعث افزایش حساسیت به انسولین و در نتیجه کنترل بهتر قند خون بیماران می شود. بنابراین زمان خرید لبنیات علاوه بر کم چرب بودن، پروبیوتیک بودن آن را نیز در نظر بگیرید.