تاثیرات آلزایمر بر روی بدن سالمندان

اثرات بیماری آلزایمر بر روی مغز امری بدیهیست اما اثر آن روی سایر قسمت های بدن پنهان بوده و می تواند علائم جسمی به غیر فراموشی ایجاد می نماید.

تاثیرات آلزایمر بر روی بدن سالمندان

اثرات بیماری روی مغز سالمندان:             

  • سردرگمی،
  • فراموشی،
  • عدم توانایی دربرقراری ارتباط ،

سایر علایم جسمی آلزایمر عبارتند از:

اختلال در حرکت

اولین نشانه‌ی بروز آلزایمر در فرد سالمند تغییر سرعت  قدم زدن به دلیل آسیب سیگنال های مغزی عضلات پا ناشی از اثر بیماری برعملکرد درست سلول های مغزی است. افراد سالخورده مبتلا به آلزایمر تمایل به قدم های کوتاه و آرام داشته، با پیشرفت این بیماری حرکت فرد به کلی مختل و باعث معلولیت حرکتی فرد می‌گردد.

مشکل حفظ تعادل

تغییر درآگاهی مکانی باعث تخمین غلط مسافت در سالمندان و عدم توانایی انجام کارهایی مانند نشستن روی مبل یا عبور از موانع و پلکان‌ها می شود. شدت این علائم وعدم توجه به آن باعث سقوط سالمند و مخاطرات جبران ناپذیری ‌شود.

لرزش یا سفتی عضلانی

 سفتی یا لرزش های عضلانی به عنوان علامت شاخص بیماری پارکینسون، علائم رایج بیماری آلزایمر افراد مسن است. ماهیچه های فرد نسبتا سخت شده و به همین علت حرکت برای سالمند دشوار و هنگام حرکت لرزش قابل توجهی در عضلات مشاهده می شود. انجام برخی کارهای توان بخشی توسط پرستار سالمند، تا حدودی این علامت ها را در فرد مسن تخفیف می‌دهد.

کاهش وزن سالمند

کاهش اشتها، ناتوانی در غذا پختن و یا جویدن و بلع غذا تمام مشکلاتی که باعث رژیم غذایی مناسبی فرد سالمند مبتلا آلزایمر می‌شوند. کاهش وزن خصوصا در مراحل پیشرفته بیماری بروز و تاثیرات زیادی بر سیستم ایمنی و کیفیت زندگی فرد دارد.

مشکلات گوارشی

رژیم غذایی نامناسب و فعالیت فیزیکی کم سالمند را مستعد یبوست و در صورت عدم رسیدگی باعث بروزعلائمی مانند شکم درد می‌گردد. البته عدم کنترل مدفوع شکایت رایج بیماران آلزایمری در مراحل شدید است.

مطلب مرتبط : آشنایی با بیماری زوال عقلی و تفاوت آن با آلزایمر در سالمندان

عفونت ادرار

دلایل اصلی افزایش ابتلا به عفونت های ادراری در سالمندان آلزایمری  نسبت به سایر سالمندان: کم آبی، عدم فعالیت فیزیکی و عدم کنترل ادرار عنوان می‌شود.عفونت ادراری با علائم سرگیجه، درد شکم و بی اختیاری همراه و فرد با شدت بیماری کنترل مثانه به کلی مختل گردد.

سرفه و مشکلات تنفسی

اواخر بیماری آلزایمر عدم توانایی در جویدن و بلعیدن باعث آسپیراسیون غذا و مایعات (ورود غذا به ریه) و بروز مشکلات حاد ریوی سالمندان مانند عفونت ریه  یا پنومونی می‌گردد. پرستار سالمند آلزایمری باید برای تمام اقدامات لازم در زمان بروز خفگی به علت ورود غذا به ریه آماده و آموزش دیده باشد.

کاهش شنوایی

آسیب مغزی باعث کاهش شنوایی در فرد و شدت آن بیمار را ناشنوا خواهد کرد. نگهداری در سالمندان ناشنوا به مراتب سخت تر و بهترین اقدام گرفتن پرستار یا نگهداری از آنا در خانه سالمندان است.