6 بیماری مزمن که در سالمندان بسیار شایع است

بیماری های مزمن شایع سالمندی

بیماری قلبی و عروقی

اگرچه در 20 سال گذشته میزان مرگ و میر ناشی از بیماری‌های قلب و عروقی کاهش یافته، اما هنوز شایعترین علت مرگ دوران سالمندی است. این بیماری‌ها شامل: ایسکمیک قلب (کاهش خونرسانی به عضله قلب)، نارسایی احتقانی قلب و آریتمی می‌باشد. بیماری ایسکمیک قلب ممکن است درسنین بالا به درستی تشخیص داده نشده چون برخی تغییرات مانند اختلال در بازسازی عروق و سفتی عروقی جزئی از روند پیری قلب محسوب می شوند. آترواسکلروز باعث التهاب و تغییرات بیشتر عروقی شده و  خطر بروز سکته قلبی، حوادث عروقی مغزی، بیماری عروق محیطی، اختلال شناختی و سایر آسیب‌ها به دیگراعضای بدن را افزایش می دهد.

فشار خون بالا

 فشار خون مهمترین عامل در تصلب شرایین و شایعترین بیماری مزمن افراد سالخورده است. فشارخون سیستولیک  شایع ترین نوع آن در این افراد بوده و مرگ سالمندان بالای 85  را به طور قابل توجهی افزایش داده است. نحوه مصرف داره ها و مراقبت اصولی پرستار سالمند می تواند به طور چشمگیری به کنترل این بیماری در فرد سالمند کمک نماید.

سرطان در سنین بالا 

 سرطانی دومین علت اصلی مرگ در بزرگسالان بوده اما به نظر می‌رسد به نظر می رسد سرعت رشد این تومورها نسبت به سنین دیگر کمی کند تر می‌باشد. پاسخ به درمان سرطان تحت تاثیر عواملی چون تشخیص زود هنگام و مراقبت های اصولی در آن‌ها بوده و با توجه به درمان تهاجمی سرطان مراقبت از این سالمندان نیاز به مهارت‌های خاصی دارد. غربالگری برای سرطان سینه ، پروستات و سرطان روده بزرگ  از آزمایشات روتین دوران سالمندی بوده که باید برای تشخیص زودهنگام این سرطان‌ها، زیر نظر پزشک معالج انجام شود.

مطالب مرتبط: اثرات بیماری های مزمن شایع سالمندی بر کیفیت زندگی

استئوآرتریت یا التهاب مفصل

 استئوآرتریت که دومین بیماری شایع مزمن و یکی از دلایل عمده درد و ناتوانی در سالمندان بوه، به نظر می رسد شیوع بیشتری در زنان نسبت به مردان داشته و چاقی به عنوان مهم ترین عامل خطر آن باعث افزایش سرعت بروز این بیماری در ناحیه لگن و زانو می‌گردد. مدیریت درد در این بیماری یکی از مشکلات اساسی این افراد بوده، چرا که مصرف بی رویه مسکن‌ها در این سن می تواند با خطرات کلیوی شدیدی همراه باشد. یکی از درمان های رایج آن در این دوران جراحی و تعویض مفصل زانو بوده که نیاز به مراقبت های توانبخشی خاصی پس از آن دارد. اما کمردرد به عنوان یک شکایت شایع زنان سالمند، می‌تواند عللی غیر از این بیماری داشته و اغلب بدون درمان دارویی و انجام مراقبت های صحیح پزشکی کنترل می‌شود.

دیابت

با افزایش سن سطح  گلوکز یا قند خون به علت اضافه وزن این دوران بالا رفته و سبب بروز دیابت نوع دوم در این افراد می‌شود. دیابت در سن 85 سالگی  یک عامل خطرناک برای بیماریهای قلبی عروقی محسوب شده و همچنین با بیماری شریانی محیطی و نوروپاتی محیطی همراه گردیده و به زخم پای دیابتی و قطع منجر می‌شود. به دلیل بروز زخم پای دیابتی در 6٪ از بیماران دیابتی و قطع عضو در آنها انجام مراقبت‌های پیشگیرانه بسیار مهم بوده  و علاوه بر این داروهای دیابت مانند انسولین، در زمان مصرف باید به دقت اندازه گیری شده تا بتوان به خوبی دیابت و عوارض ناشی از آن را کنترل نمود. بنابراین اگر سالمند شما بخاطر تعیین دوز مصرف انسولین در بیمارستان بستری شده، قبل از ترخیص حتما در مورد نحوه صحیح مصرف انسولین، اطلاعات کافی از پرستار سالمند کسب نمایید. همچنین به عنوان پرستار سالمند، باید نحوه انجام معاینات منظم پا را آموزش دیده تا از قطع عضو در او جلوگیری نمایید.

پوکی استخوان

 استئوپنی یا از بین رفتن طبیعی چگالی استخوان، با افزایش سن رخ داده به طوری که بسیاری از بزرگسالان بالای 85 سال به آن مبتلا شده و ضخامت استخوان ها در آن‌ها کاهش می‌یابد. پوکی استخوان با افزایش میزان شکستگی استخوان همراه بوده و به همین علت انجام  غربالگری تراکم استخوان برای زنان بالای 65 سال توصیه می شود. اگرچه  میزان اثرمصرف قرص‌های مکمل کلسیم و ویتامین D در جلوگیری از شکستگی هنوز نامشخص است، اما با این حال مصرف آن‌ها در این دوران تا حدی ضررویست.