افسردگی دوران سالمندی

دوران پیری زمان مرور خاطرات گذشته، غم  تنهایی و انزوا برای مرگ عزیزان است. همراهی این شرایط  با باورهای غلط فرهنگی و بی‌توجهی به درمان اندوه سالخوردگان، دلایل اصلی افسردگی سالمندان هستند. رعایت موارد زیر توسط پرستار سالمند،  تا حد قابل توجهی از افسردگی والدین شما جلوگیری می‌کند.

درمان افسردگی سالمند

  1. تشویق به ارتباط اجتماعی

یکی از رایج‌ترین توصیه‌های روانپزشکان برای جلوگیری از افسردگی در زمان پیری احیا مجدد روابط با دوستان و آشنایان به طوری که یکی از نشانه‌های اصلی افسردگی را انزوای اجتماعی می‌دانند شما می‌توانید با برنامه ریزی و تشویق فرد سالخورده به معاشرت با دوستان قدیمی کمک بزرگی برای جلوگیری از افسردگی در والدین خود انجام بدهید برای مثال برنامه ریزی دورهمی های دوستانه در پارک می‌تواند از یکی کارهای مفید باشد.

  1. به آنها کمک کنید تا یک هدف جدید برای زندگی پیدا کند

بعد از دوران باز نشستگی اکثر افراد مسنن احساس می‌کنند دیگر فرد مفیدی در خانه و جامعه نیستند و دیگر هدفی برای زندگی ندارند بعضی از سالمندان با انجام فعالیت‌های معنوی و خیره‌ای سعی در می‌کنند برای خود هدف جدیدی تعریف کنند شما نیز به عنوان مراقب والدین خود باید با توجه به علاقمند ی های فردی او یک هدف برای او برنامه ریزی کرده و فرد را به انجام او تشویق کنید.

  1. به آنها کمک کنید تا فعال باشند

به لیست طولانی وظایف خود در قبال والد سالمندتان حتماً ورزش منظم روزانه را اضافه نمایید. چرا که ورزش کردن باعث ترشح هورمون‌های دوپامین و سروتونین در افراد شده که به طور قابل توجهی می‌توانند خلق و خوی فرد سلامند رابهبود داده و در فرد ایجاد نشاط نماید. البته باید مواظب باشید ورزش مناسب با وضعیت جسمانی فرد بوده و باعث آسیب جسمانی در سالمند نشود.

  1. مطمئن شوید به  تنهایی می‌توانند زندگی کنند

تنهایی یکی از شایع‌ترین دلایل بروز افسردگی در سنین پیری بوده بنابراین لازم است مهارت وقت گذراندن به تنهایی را به فرد سالمند آموزش دهیم. تا فرد هم در زمان تنهایی و هم در جمع دوستان دچار اختلالات خلقی یا افسردگی نشود. تنها ماندن و زندگی سالم از نظر روان داشتن یک مهارت لازم در سالمندان بوده و مهم است که در زمان تنهایی سالمند بتواند زندگی خوبی برای خود ایجاد کند.

اگر والدین شما افسرده شدند که باید بکنید

اگرچه پیشگیری از افسردگی راحت‌تر بوده اما برخی از خانواده‌های ناآگاه سالمندان، زمینه و شرایط را برای افسرده شدن سالمند فراهم یا شدت بیشتری به آن می دهند. لذا آموزش مراقبین سالمند بهترین کمک به درمان یا جلوگیری از افسرده شدن در این دوران می‌باشد.

اولین اقدام مراقب افراد پیر بعد از اینکه به افسردگی والد خود شک کرده‌، مشورت با یک روانپزشک یا پرستار سالمند وعلاوه بر آن باید برای ورزش منظم و یک فعالیت اجتماعی برنامه ریزی کنید. اغلب پرستاران سالمند با پیشنهاد و آموزش  راهکارهای روانشناسی خاصی به روند بهبود افراد سالمند افسرده سرعت می‌دهند.

اگر والدین سالمند شما تمایلی به ورزش یا انجام فعالیت‌های اجتماعی نداشته، با هم لیستی از نقاط مثبت و علایق او تهیه و شروع به انجام کارهایی از بین موارد لیست شده کنید. همچنین با آموزش نحوه استفاده شبکه‌های مجازی مانند تلگرام یا اینستاگرام، آن‌ها را به برقراری ارتباط با دوستان قدیمی تشویق نمایید.

توجه به این نکته که افسردگی به هیچ عنوان در دوران سالمندی طبیعی نیست زمینه را برای یادگیری اقدامات پیشگیرانه از این بیماری و رسیدگی به موقع توسط مراقبین فرد سالخورده را فراهم و روند درمان را سریع‌تر می‌نماید.